standard wydruk
 Opis i zasady działania przeglądarki Systemu Informacji Przestrzennej.        Powrót do strony g_ównej

OPIS DZIAŁANIA PROGRAMU

Działanie programu. Konfiguracja przeglądarki danych SIP.
Dane przeglądarki zostały udostępnione w następujących konfiguracjach:

POWRÓT

Poruszanie się po mapie przy pomocy klawiatury. Ikony odpowiedzialne za poruszanie się po mapie.

Poruszanie się po mapie przy pomocy myszki.

POWRÓT

Markery. Rodzaje markerów. Tworzenie markerów i zastosowania.

Wyróżniamy następujące rodzaje markerów
Tworzenie markerów

Następuje poprzez naprowadzenie kursora myszy na ikonę markerów punktowego, liniowego lub powierzchniowego jednocześnie naciskając prawy myszy
co spowoduje wywołanie odpowiedniego menu.

menu tworzenia markera punktowego Menu tworzenia markera punktowego.
menu tworzenia markera liniowegoMenu tworzenia markera liniowego.
menu tworzenia markera powierzchniowegoMenu tworzenia markera powierzchniowego.
Po utworzeniu markera następuje zmiana w menu. Patrz rysunek poniżej.

menu po utworzeniu markera
  1. Nowy marker.
  2. Dodaj marker. Powoduje dodanie nowego markera do istniejącego.
  3. Dodaj enklawę. Umożliwia wyłączenie wybranej powierzchni wewnątrz markera.
  4. Kolor.
  5. Grubość.
  6. Informacje. W zależności od rodzaju markera informuje o ilości markerów punktowych, długości markerów liniowych
    lub o powierzchni i obwodzie markerów powierzchniowych.
  7. Grubość.
  8. Szukaj markera. Przenosi okno mapy w zasięg utworzonego lub utworzonych markerów.
  9. Kontynuacja. Umożliwia kontynuację edycji markera.
  10. Usuń marker
  11. Spis przeciętych obiektów. Dotyczy markerów liniowych, lub
    Spis obiektów wewnątrz obszaru. Dotyczy markerów powierzchniowych.
  12. Zapisz do pliku GEO-MAP. Zapisuje marker do w formacie Geo-Map.
  13. Pokaż listę doczytanych działek i budynków we wskazanym obszarze.
  14. Prześlij współrzędne.

Podczas edycji markera pod prawym przyciskiem myszy dostępne są następujące funkcje.
Funkcje dostępne podczas edycji markera
  1. Zbiorcza informacja w punkcie.
  2. Dodaj punkt z B i L ...Wprowadzanie punktu przez podanie szerokości i długości geograficznej
  3. Dodaj punkt z X i Y ...Wprowadzenie punktu przez podanie współrzędnych w układzie lokalnym Poznania
  4. Usuń ostatni punkt.
  5. Anuluj tworzenie markera.
  6. Zakończ marker.


Po zakończeniu edycji markera możliwa jest korekta jego punktów załamania. Kliknięcie lewym przyciskiem myszy
i przytrzymanie wskaźnika nad punktem spowoduje jego przesunięcie we wskazane miejsce.
Przytrzymanie prawego klawisza myszy powoduje umożliwienie dodania lub odjęcia punktu w markerze.

Korekta markera

POWRÓT
Plik - dostępne funkcje.
  1. Usługi administracyjne.
  2. Ceny gruntów komunalnych.
  3. Transakcje.
  4. Liczba mieszkańców.
  5. PINB - zestawienie działek, adresów i budynków.
  6. WUiA - pozytywne decyzje o warunkach zabudowy i decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
  7. Powierzchnia użytkowa budynków.
  8. Zamówienia: kataster nieruchomości, mapa zasadnicza, mapa miejska.
  9. Dodaj bufor - dodaje bufor o zadanej wielkości w [m] do markera.
  10. OK - potwierdza polecenie obliczenia/stworzenia buforu wokół markera (punktowy, liniowy, powierzchniowy).
  11. Zapisz podane współrzędne.
  12. Mapa. Przenosi do mapy w formacie WMS. Na mapie widoczny jest marker, a po utworzeniu bufora marker z buforem.

  • Lista usług może ulec zmianie w zależności od zmiany funkcjonalności przeglądarki oraz potrzeb użytkowników.

Została stworzona dodatkowa możliwość utworzenie buforu do markera. Dodaj bufor ........ metrów.
Oprócz tego można wyłączyć obszar aktywnego markera z obliczeń. Odejmij wyjściową geometrię ob bufora.

POWRÓT

Zaznaczanie obiektów (tylko obiekty wektorowe). Nie dotyczy warstw WMS.

Funkcja dostępna pod ikoną. Ikona zaznaczania obiektów na mapie
Uaktywnienie funkcji umożliwia zaznaczenie obiektu na mapie.


Przykład obiektu zaznaczonego. obiekt po zaznaczeniu Obiekt po zaznaczeniu - Opis obiektu jest pogrubiony. Zmiana koloru na żólty.


Funkcje dostępne po zaznaczeniu obiektu (pod prawym przyciskiem myszy).

menu obietu zaznaczonego
  • Zbiorcza informacja w punkcie.
  • Opis warstwy -> zostaje podana nazwa warstwy. Kliknięcie w nazwę zaznaczonej warstwy powoduje zaznaczenie i uwidocznienie tej warstwy w drzewku warstw.
    Patrz rysunek poniżej.
  • opis warstwy

    POWRÓT

    Rodzaje obiektów i warstw, włączanie i wyłączanie warstw.

    Przykłady obiektów występujących w danych SIP - geometria obiektu
    POWRÓT

    Konfiguracja warstw. Operacje na warstwach.

    Szukanie warstw w spisie (drzewku) warstw.

    Okno wyszukiwania warstw Istnieje możliwość szybkiego dotarcia do warstwy nie znając jej położenia. Wystarczy wpisać w oknie poszukiwania warstwy jej nazwę, lub jej część. Wyszukaj warstwę drogi główne

    Naciśnięcie klawisza szukaj spowoduje, że drzewko warstw zostanie rozsunięte, a nazwa warstwy pogrubiona.

    Drzewko warstw po wyszukaniu warstwy drogi główne.
    Po użyciu prawego przycisku myszy na warstwie pojawia się pasek funkcjonalności warstw.
    Funkcjonalność warstw.
    1. Właściwości warstwy.
    2. Warstwa priorytetowa. Można przypisać priorytet przekierowania (polączenia z bazą danych) innej warstwie. Domyślnie priorytet przekierowania (linku) ustawiony jest na warstwie "Działki".
    3. Zaznacz obiekty z warstwy. Zaznacza wszystkie wczytane obiekty warstwy. Obiekty zaznaczone mogą zostać zapisane jako markery.
    4. Pomoc. Podaje informacje o warstwie (warstwy wektorowe).
    5. Legenda. Wyświetla legendę (warstwy WMS).
    6. Zaznacz warstwę.
    7. Zaznacz warstwy polączone. Uruchamia obiekty i informacje połączone z bieżącą warstwą.
    8. Odznacz warstwy połączone.
    9. Przywróć stan początkowy.

  • Właściwości warstwy. Do zmiany ustawień warstwy przechodzimy po użyciu lewego przycisku myszy.
  • Pasek właściwości warstwy
    1. Widoczność. Ustawia warstwę aktywną/nieaktywną.
    2. Wypełnienie. Ustawia kolor wypełnienia, stopień przezroczystości oraz rodzaj szrafury na obiektach powierzchniowych.
    3. Kolor linii. Ustala kolor linii obiektów liniowych oraz kolor obrysu obiektów powierzchniowych. Można ustawić także % przezroczystości linii.
    4. Grubość. Ustawia grubość linii (w metrach w terenie) obiektów liniowych oraz powierzchniowych. Wprowadzenie Wartości ujemnej spowoduje wyświetlenie linii przerywanej.
      Zmiana grubości linii w obiektach punkrowych z ikoną powoduje przeskalowanie ikony.
    5. Etykiety. Użycie powoduje ukrycie etykiet obiektów.
    POWRÓT

    Pasek funkcji     Pasek funkcji